Hvis vi skal have de unge til at trives, så skal vi tale mere om trivsel og mental sundhed. Og så skal vi holde op med at gøre de unge til ofre for ydre omstændigheder. Men hvordan gør vi det?
Stop overpsykologisering
Hvis følelser som angst og stress opleves som overvældende og faretruende, så bliver de unge og deres omgivelser nødt til at handle på dem. Det giver den enkelte lærer et problem og masser af ekstra arbejde.
Hvad stiller man op i klasseværelset, når de unge fx ikke tør holde oplæg foran de andre pga. angst?
Det har vi redskaberne til!
Ofte sætter vi ind alt for sent – for enden af kæde-reaktionen. Det er opslidende, og vi har sjældent kræfter og ressourcer til det.
Når vi ved, hvad der skaber stress og angst hos eleven, så kan vi sætte ind ved roden af problemerne. Det er en lettere vej til trivsel.
Kurset handler dels om de unges trivsel men ligeså meget om underviserens resiliens. Målet er at du får viden til at forebygge din egen udbrændthed.
Metoden hjælper dig tilbage i ro og balance. Kurset er således fundamentet for pædagogik og didaktik.
Hvad får du ud af kurset?
Viden om: Hvad der skaber og vedligeholder den mistrivsel, som vi knokler med.
Inspiration til: At håndtere svære situationer og samtaler, på en lettere måde.
Forståelse for: At sindet er et selvregulerende system, hvor følelser er ufarlige.
Værktøj til: At undgå udbrændthed, stress og angst som underviser.
Hvordan undgår vi selv at brænde ud som undervisere?
Kurset tager udgangspunkt i den psykologiske forståelse De Tre Principper, der forklarer, hvordan vores oplevelser bliver skabt indefra gennem de tanker, vi tror på, og hvordan vi ved at kende disse principper kan være mere i ro og få bedre relationer til de unge.